Hezârfen Ahmed Çelebi był legendarnym lotnikiem Ottomańskim ze Stambułu, wspomnianym w pismach podróżnego Evliyi Çelebiego, pragnącym latać jak ptak. Pamiętacie tę zabawną parę? To kolejny post tłumaczony z tureckiego.
Wyczyny
Pisma siedemnastowieczne Evlyi Çelebiego odnoszą się następującymi słowami do wyczynów Hezârfen Ahmed Çelebiego, ok. 1630-1632:
Po pierwsze, praktykował latając nad ambony Okmeydani osiem lub dziewięć razy z orlifami , wykorzystując siłę wiatru. Potem, gdy Sultan Murad Khan ( Murad IV ) obserwował z dworu a Sinan Pasha w Sarayburnu, poleciał z samego szczytu wieży Galata (we współczesnym Karaköy) i wylądował na placu Doğancılar w Üsküdar , z pomocą południowo zachodniego wiatru. Potem Murad Khan przyznał mu worek złotych monet i powiedział: "To straszny człowiek, jest zdolny do robienia wszystkiego, co chce, nie mam prawa trzymać takich ludzi", a tym samym wysłał go do Algierii na emigrację.Zginął tam. Podana przez Evliyę Çelebiego dla Ahmeta Çelebi, nazwa Hezârfen oznacza z perskiego "tysiąc nauk”.
Pojedynczy raport
W 1648 r. John Wilkins cytuje za Augier Ghiselin de Busbecq, austriackim ambasadorem w Konstantynopolu w latach 1554-1562 że "Turek w Konstantynopolu" próbował latać". Jednakże, jeśli jest to dokładne, cytat ten odnosi się do wydarzeń niemal sto lat przed lotami zgłoszonymi przez Evliyę Çelebiego.
Wzmianka Evliyi Çelebiego na temat wyczynów Hezârfena Ahmeta Çelebiego obejmuje tylko trzy zdania (z dziesięciu pokaźnych tomów), ale historia ma wielką wartość w Turcji. Poza raportem Evliyi Çelebiego, nie ma innych współczesnych odniesień do tego wydarzenia.
Szczegóły lotu
Droga lotu z Galata w Europie do dzielnicy Üsküdar po azjatyckiej stronie Stambułu
Pomiary rzekomej wysokości wsiadania i odległości lotu są następujące:
Wieża Galata znajduje się na wysokości 35 m nad poziomem morza, naszczycie kopuły stożkowej 62,59 m nad poziomem morza i 97,59 m(320,18 stóp) nad poziomem morza.
Plac Doğancılar wynosi około 12 m nad poziomem morza.
Różnica wysokości między wieżą (startem) a placem (wyładunkiem) wynosi85,59 m.
Odległość pomiędzy wieżą a placem miejskim wynosi około 3,358 km.
Wymagany współczynnik poślizgu to 39:1. Współczesny szybowiec ma współczynnik poślizgowy średnio 15:1.
Współczesne ślady Hezarfena
Jedno z trzech lotnisk w Stambule jest nazwany "Hezarfen".
Meczet obok lotniska Atatürk nosi nazwę "Hezarfen Ahmet Çelebi".
Film z 1996 r. "Stambuł pod moimi skrzydłami " (İstanbul Kanatlarımın Altında) dotyczy życia Hezârfena Ahmeta Çelebi, jego brata i lotnika - Lagari Hasana Çelebi oraz społeczeństwa osmańskiego na początku XVII wieku, opisywanego przez Evliya Çelebi. Link do filmu w wersji polskiej w tłumaczeniu grupy Kosem Wspaniałe Stulecie Polska:
OCENA JAKOŚCI
Uważasz, że ocena jest nieuczciwa? Zgłoś to przyciskiem "zgłoś" na dole, a administracja portalu sprawdzi tą ocenę!
JAK MOGĘ ZAROBIĆ PUNKTY DLA FANDOMU Z TEGO POSTA / CO MOGĘ TERAZ ZROBIĆ?
PUNKTACJA Z TEGO POSTA NIE JEST WLICZANA DO AKTUALNYCH AKCJI KONKURSOWYCH PORTALU ALE Wciąż możesz go komentować, oceniać i brać udział w jego wyzwaniach, a być może zdecydujemy się go podbić i tym samym zaliczyć z niego punkty do aktualnych akcji serwisu - im większa w nim aktywność, tym większa szansa byśmy podjęli taką decyzję :)
Mogą Cię także zainteresować
Redaktor tego posta zarobił dotychczas 815 punktów za:
Jakość:
20
Popularność:
444
Wsparcie:
51
Ocena i wartość ocen:
18
Wyróżnienia/kary:
0
Komentarze i reakcje:
210
W trwającej akcji redaktor dla tego fandomu uzyskał skuteczność % ( polecanych dyskusji z napisanych w tym fandomie)
O CO CHODZI Z PUNKTAMI DLA REDAKTORÓW? ZA CO SIĘ JE ZARABIA?
Zaloguj się, aby zarabiać punkty z aktywności w postach !
Interesuje Cię ten serial? Bądź na bieżąco ! Dołącz do polecanej przez nas grupy fanowskiej o Wspaniałym Stuleciu (Kosem) na Facebooku i poznaj innych fanów serialu ! Kliknij tutaj, aby dołączyć
Hezanfer -prekursor lotnictwa. Szkoda, że nie wiemy na pewno, czy rzeczywiście istniał. Wszak Evliya poświęcił mu kilka zdań w swoich księgach, wiadomym było, że nie był świadkiem wszystkiego, co opisywał. Ówcześni "podróżnicy" w swoich księgach zwykli opisywać miejsca, w których nie byli, bazując się na opowieściach usłyszanych wśród ludu. Turcy bardzo chcą wierzyć, że Hezanfer był prekursorem lotnictwa, jednak do tej historii odnoszą się z dystansem, nazywając ją legendą.
Fajnie go w serialu pokazali, żyje trochę w swoim świecie, nie bał się realizować odważnych pomysłów, ciekawa postać i wątek - odskocznia od haremowych intryg
Przecież już prawie 150 lat wcześniej Leonardo da Vinci sporządzał szkice machin latających Im głębsza była jego wiedza o prawach fizyki, rządzących ciężarem ciała, siłą i ruchem, tym bliższe zdawało się rozwiązanie. Jego późniejsze dzienniki zawierają szczegółowe opisy badań nad lotem ptaków i kilka różnych projektów skrzydeł bazujących na strukturze skrzydeł nietoperzy, które opisał jako lżejsze dzięki niezgłębionej tajemnicy ich błony. W celu sprawdzenia skuteczności działania swoich pomysłów wykonywał modele z papieru i wosku. Nie ma pewności co do tego, czy Leonardo osobiście wykonywał próby lotów.
Jeden z jego projektów ukazuje helikopter podnoszony przez wirnik Leonardo nie ograniczał się tylko do projektowania latających maszyn z mechanicznymi skrzydłami, zaprojektował także spadochron. Lotnik miał się go trzymać za pomocą rąk.
Wpadł również na pomysł lekkiej lotni. Projekt powstał w latach 1478–1480. Skrzydła były rozpięte na szkielecie siatkowym. Jej ogon był rozpostarty w wachlarz jak u ptaka.
Hezarfen Ahmet Çelebi - myśląc o nim zaraz w głowie pojawia się myśl mitologicznego Dedala, który rzekomo wyfrunął z wieży na swoich ręcznie skonstruowanych sztucznych skrzydłach, by następnie przelecieć nad Bosforem aż na azjatycką stronę miasta i wylądować na placu Doğancılar w Üsküdar.
Jednak współczesne wyniki badań dowodzą, że legenda ta oczywiście była (i nadal jest) niemożliwa do zrealizowania. Sułtan Murad IV był pod jej głębokim wrażeniem, przyznając lotnikowi worek złotych monet. Podziw dla bohatera wywołał jednocześnie w sułtanie strach, którego skala nakazała mu odesłać tureckiego Dedala na wygnanie do Algierii, gdzie dokończył swego żywota.
Zabawna krótkometrażowa komedia animowana, opowiadająca o nieudanej próbie skoku oraz przefrunięcia Bosforu przez Hezarfena Ahmeta lebiego ;-)
Czekałam na ten post. Podobno istniał . Toć Turcy ,dzięki podbojom i gromadzeniu wielu ludzi z całego świata na swoich terenach ,mieli uzdolnionych dużą ilość. Mógł Michał Anioł myśleć o lataniu czy Leonardo da Vinci, mógł też i kto inny
A czy tak dokładnie się nazywał ?
Hazarfen i Evelyia dwa wariaty takie na dobre i złe kamraty. Zawsze ze sobą się przekomarzali ale także wspierali. Jeden konstruktor, drugi pisarz i choć biedni to weseli na życie optymistycznie nastawieni. Dobrze że ich w serialu pokazano przynajmniej mieliśmy wątek humorystyczny przy tych mordach i spiskach. Tacy Flip i Flap ale osmańscy :)
Uwielbiałam Hezarfena i jego towarzysza Evliyę :) Każda scena z ich udziałem poprawiała mi humor :) Kibicowałam mu, żeby wreszcie pofrunął i udało się :)
W serialu jego losy są odrobinkę zmienione , historycznie zmarł w 1632r. z powodu spadnięcia z dużej wysokości , a w serialu wraz ze swoim przyjacielem zostali gubernatorami Anatolii.
Może i ktoś taki był na prawdę. Z pewnością jak nie Hezarfen to inni ludzie próbowali dokonać czegoś nowego, do tej pory niemożliwego. Potrzeba jest matką wynalazków.